Kvalitný spánok – príprava na nové výzvy

0
84

Spánok je nevyhnutnou súčasťou života. Jedna prebdená noc sa dá zväčša dospať, no horšie je to v prípade, keď niekto trpí dlhodobou nespavosťou. Vtedy neraz pomôžu už len odborníkom predpísané tabletky. 

Príčin nespavosti je hneď niekoľko. V rebríčku vedie, ako inak, stres. Hektická doba nás núti k pohotovosti, riešeniu problémov, rozhodnutiam a neustálemu napredovaniu. Toto všetko je určite veľmi zaťažujúce a náš organizmus sa nedokáže tohto tlaku zbaviť ani v čase, kedy by mal aktívne odpočívať. Ďalšie príčiny sú somatické, ako napríklad vegetatívna nerovnováha.

Problémy so spánkom zvyknú byť skutočne nepríjemné. Ak zaspíte, ale zobudíte sa dolámaný a unavený, tiež to nie je nič moc. Pokiaľ ste to už niekedy zažili, určite nám dáte za pravdu. Aby ste sa tomu nabudúce vyhli, inšpirujte sa našimi nenáročnými radami. 

Naučte telo na pravidelnosť

Ak sa chcete zobúdzať svieži, zvyknite si líhať a vstávať vždy v rovnakom čase. To stabilizuje denný rytmus. Ani víkendy by nemali byť výnimkou. Vo svojej podstate je ľudské telo ako perfektne zostrojený mechanizmus a ako každý stroj, aj ono má rado presnosť. Skúste teda staviť na to, čo mu je prirodzené. 

Odosobnite sa od bežných starostí

Povie sa to ľahko, ale nie vždy je to možné. Stres na nás číha z každej strany a práve ten je najčastejšou príčinou zlého zaspávania. Skúste sa pred spaním odreagovať, dajte si teplý kúpeľ a uvidíte, že to bude o poznanie lepšie. Predstavte si, že ste v oáze, kde nevládne žiaden chaos a starosti sú od Vás na míle vzdialené. Nechajte ich za dverami ríše snov, veď oni Vás tam do rána počkajú a na druhý deň Vám už možno nebudú pripadať až také vážne ako večer. Bylinková aromaterapia je tiež overenou alternatívou pre navodenie ospalosti.   

Pred uložením do postele nezaťažujte žalúdok

Rozhodne Vám zaspávanie neuľahčia ťažké jedlá tesne pred spánkom. No ani hlad nie je tá správna cesta. Ak Vám škvŕka v žalúdku, urobte kompromis a zobnite si niečo ľahké. K tomu si uvarte čaj z medovky, levandule alebo materinej dúšky. Pomôže tiež mlieko s medom. Tu však opatrne, pretože mlieko zahlieňuje. Ak máte ťažkosti s dýchaním alebo ste nachladnutý, stavte radšej na čaj. 

Vyberte si vhodný matrac

Dobrý matrac je taký, na ktorom si človek oddýchne po fyzickej, ale tiež psychickej stránke. Ráno by ste sa mali zobúdzať svieži a odpočinutý. Nesprávny podklad Vám to môže znemožniť, pretože Vaše telo unavujete aj počas spánku. Pre zdravý spánok je dôležité vybrať si správne, a to nielen matrac, ale i rošt. Napríklad také matrace Vegas získali certifikáty kvality za bezpečnosť a latexové bloky; osvedčenie o hygienickej bezpečnosti textílií, pružinových blokov a matracových náplní. Môžete si ich zakúpiť v ľubovoľných rozmeroch a je na ne 20-ročná záruka.

Vstávať a cvičiť!

Hneď, keď sa zobudíte, vstaňte! Naše postele sú síce veľmi atraktívnym lákadlom, no dlhé vylihovanie vôbec neprospieva a nie je vylúčené, že zaspíte a zmeškáte do práce. Rozcvičte sa, choďte si zabehať, alebo aspoň vyvenčiť psíka.      

Spánkový režim                  

Zdravý spánok je pre nás akousi pohonnou hmotou, bez ktorej jednoducho nedokážeme fungovať. Počas neho sa regenerujeme z bežných zaťažení, starostí a stresov; sny zatočia s negatívnymi emóciami a ráno vstaneme svieži, s čistým listom, reštartovaní a pripravení na nové výzvy. Nedostatok spánku sa skôr či neskôr odrazí na fyzickom alebo psychickom zdraví. Nech už varovné signály prehliadate akokoľvek, telo si raz povie „dosť“ a všetko dôležité bude odrazu bagateľ. Jednou z dôležitých fáz pred spaním je i tzv. spánkový režim, ktorý by ste mali spustiť asi hodinu pred uložením do postele. Nepracujte, nepremýšľajte, neriešte… V prípade, že strácate nad svojím telom kontrolu a nedokážete ho dostatočne učičíkať, stavte na bodovú terapiu. Na sedem sekúnd stisnite každú zo svalových skupín. Zmena by sa mala dostaviť behom okamžiku.

Nemyslíte, že je načase poriadne sa vyspať? Prajeme Vám pohodlný spánok a len tie najkrajšie sny. 

Foto: matrace-vegas.sk