Pretrénovanie – keď telo dáva stopku

0
88
Pretrénovanie – keď telo dáva stopku

Niektorí športovci nepoznajú mieru, trénujú každý deň, nedoprajú telu oddych a následne sa čudujú, keď nevládzu a bolí ich telo. Hlavné príznaky pretrénovania sú práve bolesti rôznych častí tela. Nadmerné cvičenie bez adekvátneho oddychu vyvolá telu stres a ten sa okrem bolestí prejaví i inými symptómami. Ako poznať pretrénovanie a ako mu zabrániť?

Príznaky pretrénovania

Svoje telo dobre poznáte a viete, že sa s vami niečo deje ešte pred tým, ako navštívite lekára. Ak neustále zvyšuje intenzitu cvičenia, ste v strese a nedokážete relaxovať, začne vaše telo štrajkovať. Po tréningu potrebujete oddych a nie trápiť ešte niekoľko hodín eliptický trenažér. Medzi hlavné príznaky pretrénovania patria tieto symptómy:

  • Bolesti svalov, kĺbov, neidentifikovateľné bolesti prúdiace medzi rôznymi časťami tela.
  • Migrény, bolesti hlavy.
  • Vysoký tep a zmeny krvného tlaku.
  • Viditeľný úbytok tuku, nechutenstvo.
  • Bolesti v hrdle, ktoré prejdú za jeden deň.
  • Náchylnosť na prechladnutie.
  • Psychické problémy – depresie.

Niekedy športovec dospeje do fázy, kedy nastupujú vplyvom pretrénovania závažnejšie psychické problémy ako anorexia, úzkosti a agresivita.

Ako nedospieť do štádia pretrénovania

Ísť neustále na plný plyn sa nedá. Keď jeden deň využijete stacionárny bicykel a šliapete niekoľko kilometrov, nemôžete v daný deň opäť preťažiť organizmus. Maximálne vyčerpanie je jednou z príčin pretrénovania. Vyhýbajte sa tiež monotónnym tréningom. Zapájajte do cvičenia pomôcky. Inšpiráciou vám budú stránky e-shopu inSPORTline, na ktorých nájdete stovky pomôcok. Nezvyšujte si záťaže príliš rýchlo. Svalom doprajte regeneráciu. Vyhýbajte sa stresu. Ak sa necítite dobre, daný deň netrénujte.

Kedy je športovanie zdravé

Športovanie je zdravé, keď sa cvičeniu venujete pravidelne, ale pravidelne si vyčleníte čas na oddych. Odporúča sa oddychovať aspoň dva dni do týždňa. Keď neviete bez pohybu vydržať, v dni voľna sa poprechádzajte alebo si choďte zaplávať, ale nie na dlhšie ako 30 minút. Dôležité je mať vyváženú stravu, ktorá dodá telu energiu. Každý tréning začnite zahriatím a skončite ho strečingom. Nezabúdajte na kvalitný spánok, masáže či saunovanie.