Grécka kuchyňa či maslo z Ázie

0
219

Ste to, čo jete. Alebo – raňajky sú základ dňa. Alebo – pravidelná strava je základom zdravého stravovania. Alebo, alebo, alebo… Nielen tí, čo sa už o zdravší životný štýl pokúšali, ale aj tí, ktorí sa len chcú cítiť lepšie či schudnúť pár kíl, počuli o dobre mienených radách z každej strany.

Zdravé, bio, surové, neprepečené, polouvarené, prívlastky, s ktorými by ste sa pri príprave jedál mali určite skamarátiť. Ak aj vaše pokusy o zdravšiu prípravu jedál skončili na bode mrazu, možno je chyba nie v samotnej príprave a jej spôsobe, ale v konkrétnych surovinách, ktoré používate. Je totiž rozdiel, ak použijete klasický repkový olej alebo budete používať kvalitný olivový. Je rozdiel, ak siahnete po klasickom masle, než keď si vyberiete maslo ghee. Neviete, o čom hovorím? Vysvetlím.

Spoznajte suroviny, ktoré využívate pri varení

Pre mnohých – dá sa povedať – laikov sú niektoré výrazy v oblasti zdravej výživy záhadou. Možno ste sa s nimi aj stretli, no fakticky neviete, o čo ide. A v hlave máte plno otázok, prečo práve táto surovina vám môže zmeniť život k lepšiemu. Nehovoríme, že ak hneď nepôjdete do obchodu a nezaobstaráte si olivový olej, tak umriete. Nie, to nie, no využívanie určitých kvalitnejších produktov pri varení vo vašej kuchyni vám môže pomôcť cítiť sa lepšie a vaše trávenie už nebude tak zaťažované.

Aký olej kúpiť, kde hľadať kvalitné maslo

Prečo chceme hovoriť o masle či oleji? Možno ani maslo nemusíte či nejete a celkovo doma nevyprážate. Nevadí, využitie oleja či masla je všestranné a dá sa povedať, že masť, olej či maslo je v kuchyni najvyužívanejšou surovinou pri varení a príprave jedál.

Čítajte pozorne etikety

Siahnuť po oleji v akcii, repkovom, olivovom, sezamovom, arašidovom, áno, aj také oleje existujú. Je ich oveľa viac, ako si myslíte. Azda najčastejšie sa v súvislosti so zdravou výživou hovorí o tom olivovom. V obchode sa však stretnete s rôznymi druhmi a je dôležité čítať etikety. Na nich sa totiž dozviete okrem iného aj o samotnej kvalite oleja.

Extra panenský olivový olej

Už z názvu vyplýva, že tento olej je získavaný z olivovníka, ktorého „éra“ sa začala asi v Grécku. Neskôr sa rozšírila aj na Krétu či do Španielska. Olivový olej obsahuje kyselinu olejovú, preto ho mnohí zaraďujú do jedálneho lístka medzi zdravé oleje. Má množstvo zdravotných benefitov a okrem iného sa olivový olej využíva aj v kozmetike.

Lisovaný je za studena a získava sa z olív. Extra panenský olivový olej je ten s najvyššou kvalitou a najnižšou kyslosťou. Po tom siahnete, keď chcete doma využívať ten najkvalitnejší. Niektorí producenti však v honbe za peniazmi lisujú olej nielen z olív, ale aj zo zvyškov, a tak sa v obchode objaví okrem panenského a extra panenského aj olivový olej. Najnižšia cena, no po kvalite ani stopy.

Maslo, ktoré poznali aj naše prastaré mamy

O olivovom oleji počuť dosť, nájdete ho aj bežne v obchodoch. O čom počuť už možno menej, je prepustené maslo alebo, ak chceme byť presní, maslo ghee. Či ste o ňom počuli alebo nie, tak či onak pochádza z Juhovýchodnej Ázie, tam sa dokonca využíva aj pri rôznych rituáloch. Nebudeme však klamať, ak povieme, že už naše prastaré mamy vedeli o tomto masle. Doma si ho totiž vyrábali z obyčajného masla.

Odpoveď na otázku, prečo si ho prepúšťali, je jednoduchá. Keďže také maslo bolo zbavené vody, bielkovín a ďalších netukových častí, mohlo sa uskladňovať aj mimo chladničky a dostávalo inú chuť a vlastnosti, vďaka ktorým ľudia mali doma zdravší variant masla. Ghee maslo má orieškovú chuť, preto ho môžete začať pridávať do obilninových kaší, ktoré tak získajú orieškovú príchuť.

V Indii ho dokonca natierajú na všetky možné druhy placiek, ktoré tak získavajú chuť, vďaka ktorej sa rozplývajú na jazyku.

Ghee maslo si pripravíte tak, že…

Zoberte hrniec s hrubším dnom, klasické maslo, ktoré začnete zahrievať. Penu zvrchu pozbierate a zahrievate ďalej. Necháte, až sa netukové časti usadia na dne a zvyšok precedíte cez gázu alebo husté sitko do nádobky. Výsledkom je číre maslo. Takéto maslo vyrobené doma nie je 100-percentne bezlaktózové, a tak radšej siahnite po ghee masle z obchodu so zdravou výživou. Tam už predajcovia garantujú kvalitu.

Káva s maslom

Ghee maslo môžete využívať pri príprave zeleniny, mäsa, rýb, ale aj ďalších jedál. Okrem toho, na svoje si prídu aj kávičkári. Ako to myslíme? No ak ste už niekedy navštívili web powerlogy, viete, že takéto ghee maslo si môžete pridávať aj do kávy spolu s MTC olejom. Káva má lepšiu chuť a vaše trávenie nie je zaťažované, naopak, telo dostáva energiu na celý deň.

Na to, či máte hneď dnes začať používať olivový olej či ghee maslo, vám neodpovieme. My sme vám predstavili pár benefitov týchto dvoch surovín. Olivový olej je vhodný na iné spracovanie ako prepustené maslo. Tým, že ghee maslo má bod prepálenia až 250 stupňov, na porovnanie – taký olivový olej ho má v rozmedzí 110 – 190, využiť ho v môžete všade tam, kde je potrebná vyššia teplota, dokonca ním môžete vyprážať, ak s ním budete zaobchádzať správne.