Je káva zdravý nápoj, či naopak nášmu zdraviu škodí?

0
242
Je káva zdravý nápoj, či naopak nášmu zdraviu škodí?

Názory na kávu a jej vplyv na zdravie sú spojené s mýtami a polopravdami. Niektorí z nás to neriešime, pretože káva je pre nás životobudičom a rozhodne sa oň nechceme nechať pripraviť. Mnohí naopak premýšľajú, či je kávu vôbec vhodné piť, keď sa okolo nej šepká toľko negatívnych vecí. Ako je to s ňou naozaj?

Naposledy prišla káva o svojich priaznivcov kvôli varovaniu WHO. Lenže opäť šlo o fámu. Nešlo totiž o varovanie pred kávou ako takou, ale pred horúcimi nápojmi, ktoré WHO vyhodnotila ako karcinogeny nebezpečné pre človeka. Pre naše telo sú nebezpečné nápoje s teplotou nad 65 °C. Kávy samotnej sa však varovanie netýkalo. Takže pozor iba na to, aby ste ju nepili úplne horúcu, môže totiž spôsobiť rakovinu pažeráku.

TIP: Kvalitu kávy a jej vplyv na zdravie ovplyvňuje jej pôvod aj spôsob praženia. Zrnková káva do kávovaru je ideálna z preverenej pražiarne. Vedeli ste, že kvalitná pražiareň kávy je aj u nás, na Slovensku?

Úžitok z kávy nie je možné poprieť

Inak ale káva vychádza z výskumov veľmi dobre. Obsahuje alkaloid – kofeín, ktorý stimuluje funkciu niektorých našich orgánov. Jedná sa o mozog, srdce, svaly, nervy a ľadviny. Káva je plná antioxidantov, dôležitých vitamínov a minerálov. V šálke kávy síce tieto živiny v nijak závratnom objeme nie sú ale výborne zapadnú do nášho zdravého jedálničku behom dňa. Pokiaľ ide o najzaujímavejšie látky v káve, z 250 ml šálky dostaneme do tela až 11 % odporúčanej dennej dávky vitamínu B2 (riboflavin) a 6 % vitamínu B5 (kyselina pantothenová).

Naozaj nie je káva vhodná do pitného režimu?

O káve sa hovorí, že objem kávy, ktorý za deň vypijeme, nie je možné počítať ako príjem tekutín. Naopak, káva dehydruje, a preto musíme správny pitný režim posilniť. Avšak ani to nie je pravda. Až príjem viac ako 6 mg kofeínu na kilogram telesnej hmotnosti, to je minimálne 5 káv, spôsobuje zvýšenú močopudnosť a je treba doplniť tekutiny. Naviac pravidelným pitím kávy si organizmus zvyká na jej príjem a močopudný účinok sa znižuje.

Môžem dostať z kávy infarkt?

Pre srdciarov býva káva a kofeín strašiakom. Výskumy jednoznačne potvrdili, že zvýšené riziko je iba u ľudí s určitým génom. Každý človek má gén CYP1A, ktorý sa podieľa na metabolizme kofeínu. Ak máme tento typ typu CYP1A*1F, zvyšuje sa naša pravdepodobnosť infarktu o 36 %. To však len v prípade, že vypijeme štyri a viac káv denne. Pokiaľ ho však nemáme, káva nám nijak v tejto oblasti neškodí.